Z czym warto iść do notariusza?

Skuteczne odchudzanie toruń sposoby na płaski brzuch zabiegi wyszczuplające
Płaski brzuch, czyli jak się odchudzać
7 kwietnia, 2017
dj na wesele dj łódź dj na imprezy
Organizowanie imprezy – dobry DJ nie jest zły
10 kwietnia, 2017
toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

toruńska kancelaria notarialna dobry notariusz pomoc notarialna

Z jakimi rzeczami należałoby udać się do notariusza?

W naszym kraju osoba mająca posadę notariusza zajmuje niezmiernie istotną pozycję, bo nie jest wyłącznie – jak to się potocznie stwierdza – osobą, której mogą zaufać obywatele, ale także kimś, kto znakomicie orientuje się w arkanach prawa. Rejent jest zatem przedstawicielem publicznym – identycznie jak mundurowy – i jego celem jest pamiętanie zawsze o interesach Klienta. Do kancelarii notarialnej zawsze wędruje się z określoną sprawą i musimy posiadać ze sobą wszelkie potrzebne dokumenty. Te, które będą przez niego skonstruowane są uznawane jak dokumenty urzędowe i mają tzw. moc prawną. Innymi słowy, to co zostało w każdym z nich zadeklarowane zaczyna obowiązywać. Nikogo więc nie powinno zastanawiać, iż do notariusza bezwzględnie trzeba zabrać, np. umowy dotyczące polisy na życie, umowę o rozdzielności majątkowej czy umowę odsprzedaży działki.

Najważniejszym obowiązkiem notariusza jest robienie wszystkiego jednomyślnie z imperatywami prawa, zgodnie z osiągniętą widzą oraz umiejętnościami. Mówiąc w skrócie nie może stąd dojść do „pogwałcenia” przepisów, kiedy osoba pełniąca funkcję notariusza intencjonalnie oszukuje swych Klientów wdrażając liczne „uchybienia” i manipulacje. Każdego urzędnika zaufania publicznego obowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, który precyzyjnie wskazuje na to, jak rejenci są zobowiązani postępować.

Dokumenty, które tworzymy na własne potrzeby, m in. umowę najmu garażu, potwierdzenie o pełnomocnictwie lub potwierdzenia o wysłaniu darowizny, bynajmniej nie są objęte przymusowym potwierdzaniem przez notariusza. Na ogół widnieje przy nich pieczątka notariusza, jeżeli zależy nam na tym, żeby podnieść doniosłość oraz rzetelność oddanego dokumentu. Ściślej mówiąc – w ogóle nie ma takiego przymusu, więc nie musimy martwić się o kolejne pisma.

Rodzime prawo przyjmuje jednak te sytuacje, w jakich rejent jest najzwyczajniej w świecie potrzebny. Należą do nich papiery, które bez jego pieczątki są uznawane za nieważne.

Niżej przedstawione zostały wybrane z takich dokumentów:

Deklaracje nabycia i sprzedaży jakichkolwiek nieruchomości – kamienic, domów, działek przeznaczonych pod budowę domu, gruntów wiejskich, działek wypoczynkowych itd.

Wysłanie darowizny, w przypadku kiedy ofiarą jest nieruchomość

Oświadczenie woli, czyli testament

Umowa małżonków o osobnych majątkach, a więc tzw. intercyza

Podział spadku, jeżeli mieści się w nim dowolna nieruchomość

Oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie

Wyszczególnione powyżej dokumenty powinny mieć obligatoryjnie pieczątki oraz autograf notariusza. Pozostałe mówiąc w skrócie nie muszą mieć układu aktu notarialnego, można opracowywać je w niezależny sposób. Należałoby pamiętać, że tylko umowy zatwierdzone przed notariuszem faktycznie są zgodne z przepisami.

Jeżeli chodzi o spółki handlowe, wtedy obowiązkowo muszą one podpisywać w obecności notariusza, np. zgromadzenie wspólników, formularze tyczące się funduszu firmowego, dokumenty dotyczące objęcia poprzez współzałożyciela wyznaczonej części udziałów.

Wykonanie umowy w Kancelarii Notarialnej i oznakowanie jej pieczęcią i podpisem rejenta podlega stosownym taksom. Są one dość wysokie, lecz zależne są zwłaszcza od wartości przedmiotu umowy. Jeżeli ktoś pragnie przekazać nieruchomość wartą co najmniej kilka milionów złotych, wtedy powinna liczyć się ze sporymi opłatami. Ostateczna taksa jest ustalona przez Ministra Sprawiedliwości, lecz i tak jest ona duża. Notariusze absolutnie nie są przymuszeni do stawiania największych stawek, a co najistotniejsze – rywalizacja pomiędzy kancelariami sama wymusza ich zmniejszenie. Do rejenta chodzimy zazwyczaj w bardzo ważnych sytuacjach, a mianowicie takich które wymagają pokwitowania poprzez osobę trzecią lub zamierzamy przechować wysoką sumę pieniędzy.

Czy są jeszcze jakieś wydatki oprócz taksy notarialnej?

Oprócz tego, że rejent musi dostać za swoją pracę honorarium, należy spłacić podatek, przykładowo od czynności cywilnoprawnych i uiścić opłaty sądowe. Należności te są wydawane przez rejenta właściwemu urzędowi skarbowemu czy sądowi. Na każdym dokumencie mamy szansę starannie skontrolować, co należy spłacić. Szczególnie często Petenci piszą do Kancelarii w Toruniu i chcą w mgnieniu oka zdobyć informacje na temat tego, ile dokładnie wynoszą wszystkie należności. Oczywiście w wypadku taksy notarialnej istnieje możliwość negocjacji ceny, bo na pozostałe opłaty rejent zwyczajnie w ogóle nie ma wpływu.

Jakich działań nie może podejmować się notariusz?

Głównie – rejenci absolutnie nie powinni podejmować się zajęć, które przeszkadzałyby w każdym sensie w pełnieniu zadań osoby zaufania publicznego. Notariusz absolutnie nie może więc zajmować się dziedziną handlu, pośrednictwem (przykładowo nieruchomości) lub doradztwem w biznesie.

Po drugie – ogólnie rzecz ujmując nie może mieć innej pracy bez wiedzy izby notarialnej, ma prawo jednakże wybrać zawód nauczyciela akademickiego, pracownika w szkole lub będącego połączeniem obu.

Po trzecie – pod tą samą nazwą może wykonywać swoje obowiązki kilku notariuszy (m in. w postaci spółki cywilnej) chociaż z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, wejdź w odnośnik obok – Notariusz Toruń

Komentarze są wyłączone.